Το Εργαστήριο «φωλιά της τέχνης» και η εικαστικός Δόμνα Παναγοπούλου, σε
συνδιοργάνωση με την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, και την ευγενική υποστήριξη
της Γαλλικής Προξενικής Αρχής Ρόδου, σας προσκαλούν στην έκθεση
ζωγραφικής «Παλιό Γκάζι – Στις γειτονιές της ψυχής μου».
9 έως 25 Ιουνίου 2023, Κατάλυμα Γαλλίας, Μεσαιωνική Πόλη Ρόδου
Η επιμελήτρια της έκθεσης, Πόλυ Χατζημάρκου, σημειώνει μεταξύ άλλων:
«Μια ζωγραφική κιβωτός που περισώζει εντός της, τα όνειρα, τις μνήμες, τις
ενδογενείς εικόνες μιας αθηναϊκής ιστορίας και των υποκειμένων της. So faraway, so
close. Για μια εποχή και μια γωνιά της Αθήνας, ούτε 30 χρόνων πίσω, η Δόμνα
Παναγοπούλου φτιάχνει τον προσωπικό της, ενδιάμεσο «χώρο», ανάμεσα στο
ψυχολογικό και φυσικό τοπίο. […] Ένα ελεύθερο εκφραστικά πανόραμα, όπου
παρελαύνουν φωβιστικές χρωματικές επιλογές, πολυάριθμα γεωμετρικά μοτίβα και
αφρικάνικα tribal, φολκ ζωγραφικές παραδόσεις, στοιχεία μινωϊκής τέχνης και ειδώλια
αιγαιοπελαγίτικης προϊστορίας, φυτικά σχέδια του γοτθικού/μεσαιωνικού ρυθμού, η
κληρονομιά της εξπρεσιονιστικής «Γέφυρας» και της ομάδας των μετα-
ιμπρεσιονιστών Nabis. Μια επινοημένη προοπτική, γραμμικές αρτηρίες ζωής και
θραύσματα μιας περιπλάνησης βιωμένης, αισθανόμενης, παλλόμενης».
ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΙΚΑΣΤΙΚΟ ΔΟΜΝΑ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΥ
Γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε ζωγραφική στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών,
με δάσκαλο τον Δημήτρη Μυταρά, όπου αποφοίτησε το 1990 με βαθμό «άριστα».
Από το 2000 έως το 2005 σπούδασε για το δεύτερο πτυχίο της στον τομέα
Γλυπτικής, στο εργαστήριο του Γιώργου Λάππα ενώ έχει παρακολουθήσει μαθήματα
σκηνογραφίας στο εργαστήριο του Γιώργου Ζιάκα. Από το 1988 έως σήμερα, έχει
παρουσιάσει την δουλειά της σε σειρά ατομικών και ομαδικών εκθέσεων. Ενδεικτικά
παραδείγματα:
Ομαδικές εκθέσεις
1999 “Prêt-Art-Porter”, Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ / 2006 Art Park, Αρχίπολη, Ρόδος / 2007
Luleå Summer Biennial 2007, Σουηδία / 2007-9 & 2011 “Cheap Art”, Aθήνα / 2017
“Νature of Art”, Πάρκο Ροδίνι, Ρόδος
Ατομικές εκθέσεις
1992 Gallery BOSCH, Αθήνα/ 1997 Gallery 24, Αθήνα / 1998 & 2003 Gallery
ΑΣΤΡΑ Αθήνα / 2006 «Μεταχειρισμένα Ρούχα», «θησείον» ΕΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΓΙΑ ΤΙΣ
ΤΕΧΝΕΣ, Αθήνα / 2009 «Τι βλέπεις;», Γαλλικό Προξενείο, Ρόδος
Ταυτότητα έκθεσης :
Έκθεση ζωγραφικής «Παλιό Γκάζι» • Εγκαίνια: 9 Ιουνίου 2023, ώρα 19:00.
Εκθεσιακός Χώρος : Κατάλυμα Γαλλίας, οδός Ιπποτών, Μεσαιωνική Πόλη Ρόδου
Διάρκεια: 9 έως 25 Ιουνίου 2023
Ωράριο λειτουργίας: Καθημερινά 10:00-14:00 και 17:30-20:30 (είσοδος ελεύθερη)
Επιμέλεια: Πόλυ Χατζημάρκου, ιστορικός τέχνης & ευρωπαϊκού πολιτισμού
Δημιουργία γραφιστικών: Μανουέλα Βίντλερ
Δημιουργία βίντεο: Μάγια Βίντλερ
Χορηγοί: Τυπογραφείο 1985 – Νικος Χατζηκαλημέρης, Café-bar «Μύγα»
Χορηγοί επικοινωνίας: Περιοδικό «Λωτός», Ραδιόφωνο Λυχνάρι 91.4
Πόλυ Χατζημάρκου
Msc Διοίκηση Πολιτισμικών Μονάδων
ΒΑ Ιστορία Τέχνης, Ευρωπαϊκός Πολιτισμός
ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ ΈΚΘΕΣΗ «Παλιό Γκάζι: στις γειτονιές της ψυχής μου»
Μια ζωγραφική κιβωτός που περισώζει εντός της, τα όνειρα, τις μνήμες, τις
ενδογενείς εικόνες μιας αθηναϊκής ιστορίας και των υποκειμένων της. So
faraway, so close.
Για μια εποχή και μια γωνιά της Αθήνας, ανάμεσα στην Πειραιώς, την Ιερά
Οδό και την Κωνσταντινουπόλεως, ούτε 30 χρόνων πίσω, η Δόμνα
Παναγοπούλου φτιάχνει τον προσωπικό της, ενδιάμεσο «χώρο», ανάμεσα
στο ψυχολογικό και φυσικό τοπίο.
Το Γκαζοχώρι, όπως αρχικά λεγόταν το Γκάζι, σε εξπρεσιονιστικά ίχνη από τη
δεκαετία του ’90. Μετέωρο τότε, ανάμεσα στη μετα-βιομηχανική και
γκετοποιημένη παρακμή του, μετά το κλείσιμο του εργοστασίου (ενεργό από
το 1862 έως το 1984), και στη βίαιη, πρόχειρη και άναρχη απόπειρα αστικού
«εξευγενισμού» (gentrification), ίσα για να γίνει το
νέο Ψυρρή στη διασκέδαση και να εκτοξευτούν τα
ενοίκια στα νεόδμητα loft, δίπλα σε
εγκαταλελειμμένα νεοκλασικά, μπάζα και
χαμόσπιτα.
Σ’ αυτό ακριβώς το χρονικό σημείο, η παλέτα της
ζωγράφου θα προσθέσει ανθρωπογεωγραφία και
χαρακτηριστικά αντικείμενα του αναστοχασμού της:
τα παιδιά μουσουλμανικών οικογενειών (κυρίως)
της Κομοτηνής, με τα πολύχρωμα ρούχα και τα
παιχνίδια τους στα δρομάκια, το καρουζέλ της
νοσταλγίας, το παζάρι ως τα νότια της Ερμού, τις
ξύλινες κούκλες ραπτικής και τα πρόχειρα ράφια με
λογής-λογής παπούτσια, τα σπίτια τα χαμηλά «σαν
έρημοι στρατώνες», τις γραμμές του τρένου, τα
κόκκινα φουγάρα. Όλα ανακατεμένα και
φαντάσματα ταπεινά, συρραφή σε όσα εμείς δεν
είδαμε, σε όσα η ζωγράφος κοίταξε. Με έρωτα και
χρέος.
Βρέθηκα στο εργαστήριο της Δόμνας
Παναγοπούλου, με την ίδια να μου αποκαλύπτει το
ένα τελάρο μετά το άλλο, με μένα να βγάζω βιαστικές φωτογραφίες, να
περιεργάζομαι τα κολάζ με υφάσματα, χαρτιά ως και πριονίδια, να προσπαθώ
να βάλω «φρένο» στο Γ(γ)κάζι της για να γραπώσω τους συνειρμούς μου για
τις συνειδητές ή όχι επιρροές της και το κατάδικό της βλέμμα. Κάπου
μυστικιστικό, άλλοτε με αποκαλυπτικές χειρονομίες κίνησης, υλικότητας,
συντονισμένης χορογραφίας. Ένα ελεύθερο εκφραστικά πανόραμα, όπου
παρέλασαν φωβιστικές χρωματικές επιλογές, πολυάριθμα γεωμετρικά μοτίβα
και αφρικάνικα tribal, φολκ ζωγραφικές παραδόσεις, στοιχεία μινωικής τέχνης
και ειδώλια αιγαιοπελαγίτικης προϊστορίας, φυτικά σχέδια του
γοτθικού/μεσαιωνικού ρυθμού. Παρέλασε επίσης, η κληρονομιά της
εξπρεσιονιστικής «Γέφυρας», ιδιαίτερα του Emil Nolde και της μετα-
ιμπρεσιονιστικής ομάδας των Nabis και των Sérusier, Denis, Vuillard,
Vallotton.
Μια επινοημένη προοπτική, γραμμικές αρτηρίες ζωής και θραύσματα μιας
περιπλάνησης βιωμένης, αισθανόμενης, παλλόμενης.
We live in the mind, in ideas, in fragments. We no longer drink in the wild outer
music of the streets – we remember only.
Henry Miller
Πόλυ Χατζημάρκου
Ρόδος, Μάιος 23